luni, 13 decembrie 2010

Botezul





Pentru intelegerea Botezului dar si a oricarui alt subiect biblic, este nevoie de trei abordari, in ceea ce priveste semnificatia Cuvantului lui Dumnezeu sau a adevarurilor Lui:

1. Cadrul istoric al descrierii evenimentului tinand cont de nivelul cunoasterii, al traditiei sau culturii omenesti, in general, la momentul respectiv;

2. Contextul biblic, prin prisma cunostiintelor religioase ale poporului evreu (si nu numai), la care se refera textul biblic;


3. Semnificatia duhovniceasca a cuvintelor pornind de la diferenta intelegerii lor comparative - ad literam (vazuta) si figurativa (nevazuta) - avand ca temelie definitia credintei ce separa iminent cele ale ochiului, care formeaza crezul, de cele ceresti (ale urechii) ale Duhului (care dovedesc credinta) nepalpabile material.

Toate aceste criterii se imbina armonios si orice text biblic poate fi explicat duhovniceste daca avem intelepciunea sa nu cadem in subiectivism sau in vreo extrema a mintii omenesti, atunci cand analizam un subiect. Evident ca toate acestea nu pot fi puse in valoare daca Duhul Sfant nu ne da puterea necesara de a depasi pornirile mintii omenesti ce tind mereu catre o gandire “ca de pe pamant” (Ioan 3;31).

Asadar, tot “peisajul” se schimba atunci cand aceste abordari normale, biblice, sunt bine insusite, iar “exercitiul” (Evrei 5;14) nu presupune doar un studiu teoretic, ci mai ales o traire in concretul vietii, prin transformarea si trecerea de la firea pacatoasa la firea duhovniceasca. (Matei 7;16-20)